Seperti biasa apabila pergi ke shopping mall mesti kena bayar duit parking kan
Nasib baik jugak la aku hidup kat zaman serba moden nie, boleh bayar kat mesin jer
Tapi tak sangka lak still boleh jadi masalah...
___________________________________________________________________
Ahad yang lepas, aku pergi ke SACC Mall untuk membayar bil
Selepas semua dah settle, aku pun beratur untuk bayar tiket parking
Ada 3 mesin kat situ, salah satunya dijaga oleh seorang pak cik (mungkin guard)
Tiba-tiba datang seorang pakcik berpakaian kemas seperti baru pulang dari pejabat (walaupun hari Ahad) dan dia terus menghapiri pak guard tersebut
Pakcik : Saya akan make sure yang saya akan laporkan hal nie ke surat khabar
Guard : Saya boleh bagi awak alamat company nie kalau awak nak
Pakcik : Saya tak marah kat awak, tapi saya akan tulis ke surat khabar
Pakcik tu pun beredar untuk ke kereta beliau
Ok, aku agak tertanya2 juga apa yang terjadi
Tiba-tiba sahaja pak guard tersebut bercerita tentang apa yang telah terjadi, bagaikan dia dapat membaca isi hatiku ini
"Hari nie kan hari Ahad...so bayar tiket parking fix RM2...yang pergi masuk RM2 serentak* tu kenapa...memang la mesin nie xleh bace..."
Aku dah mengerti apa yang telah terjadi
Ok, aku tau pakcik tu ada hak untuk marah
Baguslah dia nak complaint pasal mende nie
Tapi aku tak boleh terima yang dia nak report benda nie kat surat khabar
Lah
Perkara ini tak perlu la nak dapatkan perhatian orang ramai...
Lagi baik untuk pakcik tu pergi report dekat company tu terus...
Tak perlu nak besarkan lagi hal ini...
Betul tak?
Maybe pakcik tu pun penat lepas dah penat bekerja...
Mungkin dia ada hal nak kena cepat...
Kalau macam tu bolehlah difahami kenapa dia begitu emosi~
Entah-entah dia dah ok bila sampai rumah..
Dalam kes ini, saya nak terangkan yang lebih baik untuk kita bersikap assertive** berbanding bersikap agresif
Akan diterangkan dalam post akan datang~
* Wang kertas RM1 itu ditindah dan dimasukkan ke dalam mesin serentak
**Tak tau dalam BM ditulis sebagai apa :p
Nasib baik jugak la aku hidup kat zaman serba moden nie, boleh bayar kat mesin jer
Tapi tak sangka lak still boleh jadi masalah...
___________________________________________________________________
Ahad yang lepas, aku pergi ke SACC Mall untuk membayar bil
Selepas semua dah settle, aku pun beratur untuk bayar tiket parking
Ada 3 mesin kat situ, salah satunya dijaga oleh seorang pak cik (mungkin guard)
Tiba-tiba datang seorang pakcik berpakaian kemas seperti baru pulang dari pejabat (walaupun hari Ahad) dan dia terus menghapiri pak guard tersebut
Pakcik : Saya akan make sure yang saya akan laporkan hal nie ke surat khabar
Guard : Saya boleh bagi awak alamat company nie kalau awak nak
Pakcik : Saya tak marah kat awak, tapi saya akan tulis ke surat khabar
Pakcik tu pun beredar untuk ke kereta beliau
Ok, aku agak tertanya2 juga apa yang terjadi
Tiba-tiba sahaja pak guard tersebut bercerita tentang apa yang telah terjadi, bagaikan dia dapat membaca isi hatiku ini
"Hari nie kan hari Ahad...so bayar tiket parking fix RM2...yang pergi masuk RM2 serentak* tu kenapa...memang la mesin nie xleh bace..."
Aku dah mengerti apa yang telah terjadi
Ok, aku tau pakcik tu ada hak untuk marah
Baguslah dia nak complaint pasal mende nie
Tapi aku tak boleh terima yang dia nak report benda nie kat surat khabar
Lah
Perkara ini tak perlu la nak dapatkan perhatian orang ramai...
Lagi baik untuk pakcik tu pergi report dekat company tu terus...
Tak perlu nak besarkan lagi hal ini...
Betul tak?
Maybe pakcik tu pun penat lepas dah penat bekerja...
Mungkin dia ada hal nak kena cepat...
Kalau macam tu bolehlah difahami kenapa dia begitu emosi~
Entah-entah dia dah ok bila sampai rumah..
Dalam kes ini, saya nak terangkan yang lebih baik untuk kita bersikap assertive** berbanding bersikap agresif
Akan diterangkan dalam post akan datang~
* Wang kertas RM1 itu ditindah dan dimasukkan ke dalam mesin serentak
**Tak tau dalam BM ditulis sebagai apa :p
Comments
Post a Comment